50 förlossningar och 100 passningar

Gooood daaaag, såå skönt att vara ledig. Egentligen när man går i skolan så är man inte direkt ledig som idag till exempel så har jag två seminarie uppgifter som ska lämnas in, kommer fokusera på det innan jag kan ta mig till ro. 
Plugget drog igång för mindre än en månad sen, och det började med våra praktik placeringar. Jag fick placering på Nyköpings lasarett på förlossningen. Det var sjukt nervöst att börja på förlossningen för det var som att börja på riktigt.
Kriterierna för att bland annat klara barnmorskeprogrammet är att ha förlöst 50 förlossningar och ha handläggt 100 passningar. Det här är ju min första förlossningsplacering på 5 veckor och nästa termin vilket är sista terminen så är det 10 veckor på förlossningen, så sammanlagt på dessa två plceringarna så ska man ha uppfyllt dessa kriterier.
Nästa vecka är min sista vecka på förlossningen, och hittils har jag haft 7 förlossnigar och 25 passningar. Inte så bra på förlossningsfronten, hade önskat att jag hade förlöst fler men det är såååå luugnt där borta. De har endast 5 förlossningsrum och sen så dröjer det faktiskt innan de hamnar i aktiv förlossningsarbete. Nej jag har faktiskt haft mer otur än tur. Får se om jag får ihop några fler de närmsta dagarna.
Leopolds fyra handgrepp, hur man palperar för att veta hur barnet ligger ;)

Kommentera här: